Salam Ramadhan

Salam Ramadhan

5:11:00 PM 0
Assalamualaikum..
hai korg sumer..
dh seminggu x update blog..
x sempat campur dgn malas...hehehe..

ok la...
hari ni dh 30 syaaban..
mknanya esok kite sumer akn menyambut bulan Ramadhan al-mubarak yg mulia...
hurmmm..mlm neh bleh la kite sumer g solat terawih..

cpt sungguh masa berlalu...
dh masuk bulan puasa kite ni..
semoga bln Ramadhan kali ni akn m'bawa keberkatan utk kite..

ok la...
aku mengundurkan diri dulu..
xde idea dh nk tulis..
wassalam..

"Allahumma Ballighna Ramadhan.Ya Allah Berkatilah kami di bulan Rejab dan Sya'ban, dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan "

my roomate

6:10:00 PM 0
Assalamualaikum..
post kali neh aku nk cter psl rumet aku sem neh..
kali neh aku dpt rumet baru..
dan aku jgk dpt bilik baru...heeee...

rumet aku kali ni adalah kawan2 aku sendiri..
kiteorg sumer satu kelas..
mmg lain sikit bila sebilik dgn classmate sendiri..
dpt study sama2...
mesti nk tau kn sape??
jeng2...


nk tau yg ni sape???
ni name dia Fatin Farhana..hehehe..
seorang kwn yg dh byk tolong aku..
tq ek fatin cyg...mmuahhhh!!!


dua ank dara ni plak Anis Amirah & Faida Nadia..
kwn aku yg ceria..baik...he3..

erm...xtau dh nk tulis ape...
aku blah dulu la..
bye33..

p/s: to anis, nadia n fatin tq very much...luv u all..mmmuahhhhh!!!

header ku...

4:51:00 PM 0
Assalamualaikum...
hai korg....
hurmmm...bunyi cm hepy je kn...hehehe...
mmg hepy...
sbbnye aku berjaya jgk wt header sndiri...
nk tgk????
jeng22...



ni la header blog aku...
xde la lawa sgt pun...
biase2 je..
aku ni bdk baru belajar wt header sendiri..
so, aku puas hati dgn header blog aku neh...

ok la...
aku blah dulu..
bye33..

nikah awal vs maksiat

12:12:00 AM 0

Setiap saat, setiap waktu, setiap hari, setiap detik, para remaja di "bomb" dari segenap penjuru dengan pelbagai bentuk godaan yang boleh merangsang mereka agar tunduk kepada nafsu. Biasalah bila dah baligh, umur pun sudah meningkat, tanpa godaan pun keinginan tersebut akan timbul juga secara automatik. Apatah lagi sekiranya terdapat banyak godaan daripada suasana sekeliling. Maka secara logiknya, pasti keinginan seksual tu boleh teransang berlipat kali ganda malah, kadang kala ia turut berlaku pada belia yang baru menginjak ke usia remaja lagi.

Berita baru-baru ni mendedahkan kes remaja berumur 14 tahun secara senyap-senyap menjadikan hubungan seks sebagai hobi, dan ibu bapa remaja terbabit tidak tahu menahu langsung akan hal tersebut. Perkara ini mungkin mengejutkan masyarakat yang membacanya tetapi sebenarnya perkara sebegini sudah banyak terjadi dalam masyarakat kita. Ini kerana semuanya tidak mustahil apabila terdapat godaan dan rangsangan yang terlalu banyak di media massa dan elektronik. Maka inilah akibatnya apabila segala-galanya tidak dibendung dan segala perkara yang haram dihalalkan. Penyebab utama yang menyebabkan keruntuhan akhlak dan moral para remaja Islam.

Bayangkan jika sekarang ini sudah bermacam-macam perkara buruk terjadi terhadap generasi muda ini bagaimana pula nasib generasi muda pada masa akan datang? Berkemungkinan besar moral anak-anak muda akan lebih hancur, masyarakat menjadi punah ranah, dan negara akan jatuh kerana penuh dengan belia yang sudah rosak akhlaknya.

Maka apakah diantara jalan yang terbaik utk selesaikan masalah ini? Adakah jalan utk selamatkan spiritual remaja-remaja ini?

Setelah dirujuk pelbagai risalah dan buku-buku Islamik, yang membahaskan isu-isu semasa, dan cara-cara terbaik utk menyelamatkan masyarakat dan anak-anak muda, kebanyakkannya mencadangkan nikah awal sebagai satu cara untuk menghindarkan remaja daripada berterusan melakukan maksiat. Oleh itu, sebagai masyarakat yang prihatin kita seharusnya menggalakkan anak-anak muda supaya kahwin awal disamping menyediakan jalan untuk mereka agar dapat bernikah dengan sah tanpa syarat-syarat yang membebankan.

Islam amat menggalakkan anak-anak muda berkahwin awal. Kerana Islam melihat jiwa remaja pasti akan terancam lebih2 lagi dengan pelbagai godaan yg datang. Di dalam Al-Quran, Allah S.W.T ada berfirman:

"Dan kahwinkanlah orang-orang yang bujang di antara kamu....Jika mereka miskin, Allah akan memberi kemampuan kepada mereka.." (24:32)

Memang benar Islam mengajar kita untuk berpuasa dan menahan nafsu, menjaga pandangan dan sebagainya, tetapi harus diingat, bukan mudah untuk mengawal keinginan nafsu, lebih-lebih lagi nafsu remaja. Oleh itu, perkahwinan adalah jalan terbaik untuk mereka agar menghindarkan diri mereka daripada nafsu.

Namun perkahwinan bukanlah perkara yang mudah. Ibu bapa sudah tentu menginginkan anak-anak mereka berjaya dalam pendidikan, seterusnya memiliki kerjaya yang stabil dan sebagainya. Sudah tentu ibu bapa berfikir bahawa sekiranya mereka membenarkan anak-anak mereka bernikah awal sudah tentu jumlah wang yang terpaksa dikeluarkan tidak terkira banyaknya. Untuk perkahwinan sahaja mungkin akan mencecah tiga puluh ribu ringgit itu belum termasuk kewangan untuk menyara kehidupan mereka selepas berkahwin. Maka disebabkan hal-hal ini ramai yang beranggapan bahawa kahwin awal itu seolah-olah membebankan dan menyusahkan.

Namun, sebagai ibu bapa relakah anda melihat anak-anak remaja anda menghampiri maksiat dan seterusnya terjerumus dalam perkara-perkara yang tidak diingini? Nauzubillah.. Bukankah lebih baik sekiranya anda mempermudahkan anak-anak anda untuk bernikah seandainya mereka dan pasangan mereka sudah terlalu sayang akan satu sama lain? Mungkin perbuatan tidak semudah kata-kata tetapi kita perlu teliti semua aspek dan kesan-kesan yang bakal anak-anak anda hadapi seandainya dibiarkan berterusan bercinta tanpa sebarang ikatan.

Maka, di sini ada disenaraikan beberapa cara untuk membantu anak-anak muda zaman sekarang kahwin awal , yg pertama:

1."Sokongan kewangan" daripada ibu bapa yang berkemampuan.

Ibu bapa yg berkemampuan digalakkan supaya memberi sokongan kewangan kepada para remaja-remaja ini agar mereka dapat berkahwin awal dan bantu mereka menyelesaikan apa-apa yang patut. Islam menggalakkan kita untuk menolong manusia lain yang berada dalam kesusahan sebagai contohnya membantu orang-orang miskin dan orang sakit, oleh itu, sudah tentu sekiranya kita membantu anak sendiri membina masjid iaitu mendirikan rumah tangga ganjarannya pasti lebih besar bukan?

2. Sokongan Masyarakat.

Masyarakat sewajarnya mewujudkan sebuah organisasi yang menyediakan dana untuk menolong anak-anak remaja ini berkahwin awal. Mengikut sejarah, pernah sekali, seorang lelaki ditangkap dan dibawa menghadap Sayyidina Ali atas perlakuan yg tidak sopan. Selepas Ali menjalankan hukuman yg sepatutnya, beliau mengahwinkan pemuda ini dengan menggunakan kewangan negara.

3. Nikah Gantung.

Iaitu si teruna dan dara tersebut bernikah untuk menghalalkan hubungan antara lelaki dan wanita. Majlis perkahwinan tersebut ditangguh selepas satu ketika dimana pasangan tersebut telah mempunyai sumber kewangan yang kukuh. Kebiasaannya mereka akan tinggal berasingan untuk memfokuskan diri terhadap pelajaran dan sebagainya. Tetapi mereka ini dihalalkan untuk berjumpa dan berpegangan tangan, berdating dan sebagainya ini kerana hubungan antara mereka telahpun halal jika mengikut syarak. Oleh itu andainya mereka bercinta sakan umpama sepasang kekasih yang selalu kita lihat berpeleseran di shopping-shopping complex sekalipun mereka tidak akan mendapat dosa kerana mereka tidak melakukan maksiat. Malah, seandainya mereka mengambil keputusan untuk tinggal bersama dan melakukan hubungan suami isteri juga tidak salah malah di galakkan didalam Islam.

4. Bernikah seperti biasa tetapi..

Cara yang terakhir adalah pasangan remaja ini bernikah dan mengadakan majlis perkahwinan seperti biasa namun, bijak merancang kekeluargaan agar tidak menimang cahaya mata sehingga mempunyai pekerjaan yang tetap dan mempunyai sumber kewangan yang kukuh.

Ya,begitulah antara kaedah-kaedah yang boleh anda lakukan untuk menggalakkan perkahwinan antara remaja agar dapat mengelak fitnah dan maksiat. Namun, perlu diingatkan ibu bapa perlulah bersikap terbuka sekiranya anak mereka menyatakan hasrat untuk berkahwin walaupun dikala usia masih muda. Selaku ibu bapa anda juga perlu menasihatkan anak bahawa mereka perlu serius dan komited sekiranya benar-benar ingin berkahwin. Ini kerana perkahwinan bukanlah sesuatu yang mudah. Onak duri kehidupan itu pasti akan lebih terasa selepas berada di dalam alam perkahwinan. Sabar, tabah dan keimanan yang tinggi perlu di terapkan dalam jiwa agar perkahwinan yang dibina itu tidak berakhir dengan perkara-perkara yang tidak diingini. Selepas berkahwin, pasangan perlulah membimbing antara satu sama lain agar dapat mendekatkan diri mereka kepada Allah S.W.T.

Apabila kita memahami perspektif Islam yang menggalakkan perkahwinan awal, maka insya-Allah kita akan bersikap lebih terbuka untuk membenarkan remaja-remaja ini berkahwin awal. Andainya ada antara mereka yang belum sempurna pendidikan agamanya, adalah baik seandainya ibu bapa mendidik mereka dengan ilmu agama samada sebelum dan selepas berkahwin. Usahlah anda menghalang para remaja yang ingin mendirikan rumah tangga seandainya mereka masih belajar di Universiti atau Kolej. Yakinlah, dengan bantuan Allah sudah tentu mereka masih boleh menamatkan pengajian masing-masing walaupun bernikah ketika masih belajar.

Bukanlah, niat saya hendak memaksa para ibu bapa mengahwinkan anak-anak anda diwaktu usia muda. Namun, ini adalah antara jalan terbaik yang diajarkan oleh Islam itu sendiri. Terpulang pada anda untuk menentukan yang mana yang lebih baik untuk anak-anak anda kerana sudah tentu anda lebih mengenali mereka. Cuma, seandainya anda mendapati anak remaja anda sudah terlalu sayang dan cintakan kekasihnya bukankah lebih baik untuk menghalalkan hubungan tersebut?

sumber:: http://www.iluvislam.com/

Bila Allah menduga kita...

Bila Allah menduga kita...

6:19:00 AM 0
Assalamualaikum...
hari ni pg2 lg aku dh wt kuar entry..
entahla..
tiba2 jerk rasa nk kongsi sumting pg ni..

dugaan...
setiap org x pernah terlepas dr dugaan..
sama la jgk dgn aku..
aku pun sama..
sentiasa di uji oleh pencipta yg Maha Esa..
namun..sejauh mana la sgt tahap kesabaran aku menempuhi dugaan ini..
dugaan yang pernah aku hadapi ni xde la bsr sgt..
kalau nk dibandingkan dgn org lain..

aku pernah rasa utk mengalah dr menghadapi semua ni..
tp aku sentiasa disedarkan oleh kwn2 aku tentang hakikat hidup ini..
ujian yg aku rsakan sgt besar utk aku..
ialah ketika kawan baik aku sendiri sisihkan aku..
memang susah utk hadapi semua tu..
aku rasakan hidup aku masa tu kosong..

jujur aku katakan..
memang aku rindukan dia..
tp semua tu dh xde mkna...
dia dh xnk jd kwn aku lg..
apa lg yg mmpu aku lakukan..
aku pun berharap agar suatu hr nnti dia dpt maafkan aku..

x cukup dgn tu..
aku di uji lg..
tp ini adalah soal hati dan perasaan..
bila bab ni memang wt aku jd lemah..
dia adalah insan pertama yg buat aku rasa cmni..
buat aku hepy...buat aku sedih..
semuanya dia..
adakah ini dinamakan cinta???
aku pernah rasa hilang kekuatan diri..
pada saat aku rasa spt kehilangan dia...
mmg aku terlalu sayangkan dia..
sukar utk aku buang semua perasaan aku ni utk dia...

kehidupan sbg seorang pelajar pun sama..
aku pernah merasainya..
dan setiap org pun akn turut merasainya..
aku pernah rasa mcm mana kena repeat paper..
bukan 1 paper..tp 2 paper..
lepas tu dgn masalah jadual lg..
masalah lecturer yg cerewet lg..

sebenarnya ada lg..
tp aku rasa x perlulah aku nk cter lebih2..
cukup je la yg tu..
hanya utk perkongsian..

namun, apa yg penting..
adalah sabar..
semua ni adalah ujian tuhan utk aku..
setiap yg terjadi ada sebabnya..
cuma aku sahaja yg belum nampak jawapannya..
semoga aku diberi ketabahan utk menghadapi semua ni...

ok la..
aku chow dulu..
bye22..
header blog...

header blog...

9:47:00 PM 0
Assalamualaikum..
hai korg sumer...
aku nk tnya ni..
sapa tau wt header blog??
tolong buat kan utk aku boleh x???
aku x reti la wt bnda alah tu...

dh try wt..
tp x jadi la....
adoyai...jeles aku bila tgk blog org ade header yg lawa...
aku pun nk gak...
waaaa....help me!!!

plizzzzz...
sape2 yg tau wt header blog tu..
tulun la aku neh...
tulun ajarkn aku neh...hehehe..
aku x reti sgt la.

so, sape2 yg rasa baik hati nk tulun aku..
silakan la ye..
aku x paksa pun...huhhu..

ok la..
aku chow dulu..
bye33...
cuti!!!

cuti!!!

12:30:00 AM 0
Assalamualaikum...
hoorey!!! aku dh start cuti pertengahan semester...
wahhh!!! cptnye...dh msuk pertengahan sem..
so, bila cuti aku dh balik rumah...
lama gk aku x balik...
sekarang ni kita cuti dulu...

hurmm...tp bila bukak je balik...
berlambak test menanti...
assignment lg kna hantar...
adusss...nasib la badan...

apa boleh buat...
cmni la lumrah hidup sbg seorang pelajar..
apa2 pun...aku harus teruskan jgk..
cayok22!!

ok la yer..
aku blah dulu..
bye22..



aku x suka!!!!

aku x suka!!!!

10:16:00 PM 0
Assalamualaikum...
hai korg sumer...
hurmmm...kali ni nk luah perasaan sikit..
kali ni??? pdhal blog ni mmg tmpt aku meluah perasaan pun..
i'm sorry...hehehe..

apa yg aku x suka ek???
erm...aku x suka org paksa aku...
x kira la apa pun...
org paksa aku wt itu ini...
eiiiii...mmg aku x suka dipaksa..
aku tak suka wt kerja krn paksaan..
mmg aku benci..
aku mmg pantang org paksa aku..
x kira la sape pun...

aku ni bukannye jenis suka melenting dpn2..
tp reaksi aku dh cukup utk menyatakan rasa ketidakpuasan hati aku ni..
hurmmm...aku ni plak bukan jenis yg suka melawan..
aku memang ikut je..
walaupun bukan dgn kerelaan hati aku sendiri...

ok la..
aku rasa cukupla dulu..
bye333....

QMT350

QMT350

9:15:00 PM 0
Assalamualaikum....
hai korg sumer...
aku nk cter tntang subjek aku yg killer sem ni...
spt tajuk entry kat ats tu..
QMT350..probability & statistics ii..
subjek ni mmg susah...
mmg mencabar...
dh la yg pertama dulu pun nsib baik lps je..
yg ni pun nk lepas gk..

hurmmm...ketakutan sudah pun mengusai aku..
byk gler formula yg nk kna ingt..
lps tu siap kna prove kn lg formula tu..
adus...agk pyh la jgk...
kalau x phm konsep awl2 mmg susah..
aku pun nk la skor yg terbaik utk subjek ni...
xde setakat lulus je...
habis jatuh result aku..
result pun x berapa ok sgt..

ermmm...target utk sem ni..
entah la..x berani dh nk target yg tinggi..
nanti aku gk yg kecewa...

ok la..
aku chow dulu..
bye33..