Monday, January 28, 2013

Jagung..

Assalamualaikum. Korang suka makan jagung tak?? Jagung ni adalah feveret zatie tau. Apa sahaja yang berkaitan dengan jagung memang akan jadi kesukaan zatie.


Zatie memang suka makan jagung. Apa2 makanan yang berkaitan jagung memang zatie suka. Puding jagung, bubur jagung, jagung manis dan macam2 lagi lah. Paling zatie suka makan adalah bubur jagung dan jagung manis. Jagung manis tu korang tau kan?? Yang dok jual kat supermarket ataupun mall. Yang diorang letak marjerin dan susu tu. Atau dalam bahasa orang putih nyerr Sweet Corn. Sweet corn memang akan menjadi makanan wajib la untuk zatie. Konpem zatie beli laa. Kalau boleh tiap2 hari zatie beli. Hehehe.. Mak Zatie pun dah paham tentang feveret zatie yang ni. 

Pernah satu kali tu zatie suruh mak zatie beli jagung sebab zatie nak buat sendiri jagung manis tu.. Bukan nye susah pun.. Korang nak tau camner nak buat Sweet Corn tu??? Ok.. Meh zatie ajar yerrr.. Mula2 sekali sediakan lah bahan2 nyerr seperti jagung yang dah dileraikan. Korang boleh beli kat supermarket.. Ada jerr jual. Sediakan jugak susu pekat manis, marjerin dan garam. Mula2 sekali korang rebus dulu jagung tu sampai dia kembang. Senang citer sampai dia naik wap. Lepas tu korang masukkan jagung yang dah kembang tu dalam bekas dan gaulkan dia dengan marjerin. Marjerin tu ikut suka korang nak letak banyak mana. Kalau boleh biar lah ikut sukatan jagung tadi. Lepas tu gaulkan sekali dengan susu pekat manis dan sedikit garam. Susu tu korang punye suka la nak letak banyak mana.. Kalau suka makan manis letak la banyak. Hehehe.. Korang gaul2kan semuanya. Lepas tu siap.. Then, boleh la makan.. Senang jerr.. Tak susah pun..


Sumber gambar Encik Google..
 

Bubur jagung dan jagung rebus pun memang zatie suka jugak.. Dah nama pun jagung.. Ofkos laa akan jadi makanan feveret zatie. Hehehe.. 

Ok laa. Setakat tu jerr la kot perkongsian zatie.. Orait..tata..







 p/s:: berdebar menanti result exam..huhuhu











2 komen

ok, pahni wak ko ore deh. hihi. eh bilo result tubek?

Bonde pon suka makan jagung tau...
jagung rebus, jagung bakar, jagung cup

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :)
EmoticonEmoticon