Monday, July 13, 2015

Aku Pecinta Kucing

Assalamualaikum. Salam 27 ramadhan semua. Siapa bukan pecinta kucing? Pada yang bukan pecinta kucing mohon baca..Hehehe.. Kucing ni adalah sejenis haiwan yang jinak dan suka dimanjakan. Mungkin ada setengah orang rasa kotor dengan kucing. Betol tak? Zatie siap peluk cium lagi kusing-kucing kat rumah Zatie. Tak kisah la busuk ke wangi ke Zatie cium jugak. Kalau kucing tu busuk Zatie sembur la perfume. Hahaha. Memang menjadi tabiat cium kucing. Tapi kucing rumah Zatie je la.. Kucing orang lain Zatie tak cium pun. Hehehe. Rumah Zatie ada 12 ekor kucing termasuk 3 ekor anak kucing baru boleh berjalan. Banyak kan.. Masa nak bagi makan tu memang meriah tengok kucing berkumpul. Memelihara kucing banyak ni keistimewaan dia.

Oyen. Maaf gambar seksi.. Hahaha

Zatie rasa sepanjang kami sekeluarga pelihara kucing tak pernah pun tak cukup makan ataupun kelaparan. Malahan rezeki tu sentiasa ada. Kucing ni pembawa rezeki kepada kita. Ni tak bila kita dok makan kat kedai tengok kucing datang kat kaki kita terus dihalaunya kucing tu. Sekurangnya bagi la sikit sisa makanan kita tu. Tulang ayam ke tulang ikan ke. Tak kebulur pun kalau kita bagi makan kat kucing. Malahan Allah akan limpahkan lagi rezeki kita. Kucing rumah Zatie ni datangnya dari pelbagai. Ada yang kucing jalanan datang mintak makanan lepas tu bila dah selalu bagi makan terus melekat kat rumah. Maka dia pun jadi tuan rumah jugak. Beranak pinak. Ada jugak kucing yang kami ambil kat pasar borong. Tapi selalunya ayah la yang suka ambil. Kucing sesat pun ada jugak singgah kat rumah Zatie ni. Terus kami pelihara kucing tu.

Si Comel. Kucing yang datang banjir. Hahaha
Kucing rumah Zatie ni sentiasa silih berganti. Yang hilang pasti akan ada pengganti. Zatie masih ingat lagi semasa banjir besar yang melanda Kelantan tahun lepas. Kawasan rumah Zatie antara kawasan yang terjejas teruk juga. Air banjir kat rumah Zatie masa tu memang melebihi paras kepala. Maknanya tenggelam habis la kan? Untuk pengetahuan semua, kucing-kucing Zatie masa tu terkurung dalam rumah. Masa tu kami ada 8 ekor kucing termasuk seekor anak kucing yang baru boleh berjalan. Kami kurung kucing dalam rumah. Ye laa. Masa tu tak jangka pun banjir teruk akan melanda sehingga merosakkan habis harta benda. Masa tu Zatie nangis je bila terkenangkan nasib-nasib kucing kat rumah. Tak fikir dah benda lain. Fikir kucing je. Memang sedih sangat bila tengok rumah sendiri tenggelam. Macam dah takde harapan kucing-kucing Zatie ni akan selamat. Rumah Zatie tak tenggelam habis. Separuh tingkap kot. Tetapi dengan kuasa Allah, Alhamdulillah kucing-kucing Zatie selamat kecuali seekor anak kucing tu laa. Dah la comel. Kesian. Masa tu memang gembira sangat bila kucing-kucing yang terkurung dalam rumah tu selamat. Mungkin mereka cuba untuk selamatkan diri. Kucing kan pandai berenang. Hehehe.

Anak kucing yang mati masa banjir. Comel kan?

Emon tapi dia dah mati.. Huhuhu
Nak pelihara kucing ni tak payah la nak memilih sangat. Nampak comel je terus geram. Mintak nak anak dia. Kucing comel je la yang kau nak jaga? Kucing yang kurang comel bulu tak kembang kau tak nak laa ehh? Bila tengok kawan ada kucing comel terus mintak nak anak. Nak wat baka konon. Nampak sangat memilih. Rumah Zatie ni kebanyakan nya kucing biasa-biasa je. Tapi comel tu ada laa. hehe. Cuma takde la bulu-bulu kembang bagai tu. Pada Zatie la kan, kalau nak pelihara kucing sangat pergi ambik kat pasar besar atau pasar borong. Kat sana memang banyak kucing terbiar. Kalau yang ada kurap tu bawak la jumpa doktor atau beli ubat. Kalau kita pandai jaga kucing ni yang tak berapa nak comel pun jadi comel jugak ok.


Diriwayatkan juga dari Ali bin Hasan dan Anas bahawa Baginda saw pernah membiarkan seekor kucing minum dari bekas wuduk Baginda saw kemudian berwuduk dengan air dari bekas yang sama. Apabila ditanya tentang itu Rasulullah saw bersabda: “Ya Anas, kucing termasuk dalam perhiasan rumah tangga. Ia tidak dikotori sesuatu, malah tidak ada najis.”
Pada yang tak suka kucing tu, cubalah untuk menyayangi kucing. Tak rugi pun menyayangi haiwan kesayangan Rasulullah S.A.W ni. Zatie rasa seronok dapat bermain dengan kucing. Boleh hilangkan stress kita tau. Zatie suka bercakap dengan kucing. Siap membebel lagi kat kucing-kucing ni kalau diorang buat perangai. Kalau kucing suka berak merata atau kencing merata kena la ajar supaya diorang tahu nak berak atau kencing kat mana. Mak Zatie siap kurung lagi anak-anak kucing dalam bilik air supaya diorang reti nak berak atau kencing kat mana. Hahahha. Tak pun letak kat luar. Dengan sendirinya diorang reti.

Ok lah. sekian sudah. Wassalam.

Si Moly
 Ada banyak lagi gambar kucing tapi malas dah nak upload. Nak tengok lagi boleh visit my ig. Okbaii.

1 komen so far

Haji minat kucing tapi belum sedia nak bela. Banyak fikir kalau.
Kalau haji balik kampung seminggu..
Kalau haji outstation lama...
Dan macam2 kalau lagi.
Cuma syukur mak haji ada bela kucing. Dah membiak sampai rumah mak haji ada lebih kurang sepuluh ekor lah.
.hihi panjang pulak.
Sekian ulasan haji.
.
.
Salam kenal. Haji masih baru dalam dunia blogging. Mohon tunjuk ajar ye. Tq

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :)
EmoticonEmoticon