Alkisah Duit Raya

1:05:00 AM
Assalamualaikum. Sape masih dapat duit raya?? Mesti ramai ni dapat duit raya lagi kan. Ke ada yang dah kena bagi duit raya? Bagi la kat Zati jugak. Zati pun masih dapat duit raya lagi tau. Hehehe. Orang nak bagi kita ambik je laa. Rezeki ni jangan kita tolak. Hihihi.. Sebenarnya perlu ke tidak bagi duit raya ni ekk? Masa raya pertama hari tu, rumah Zati kena serbu dengan sekumpulan budak-budak yang datang nak mintak duit raya. Padahal kami sekeluarga bukannya kenal pun budak-budak tu dan budak-budak yang datang tu pun lagi lah tak kenal keluarga kami. Yang datang pulak bukannya satu puak, tapi dua tiga puak camtu. Jenuh mak ayah Zati nak layan diorang. Zati memang malas dah nak layan budak-budak camtu sebab Zati sendiri pun dapat duit raya tapi Zati tak mintak laa.. Hehehe. Boleh dikatakan tiap-tiap tahun rumah Zati ni akan diserbu budak-budak untuk datang beraya dan nak duit raya. Ok. Nak datang beraya dan makan-makan tu tak kisah laa. Tapi bab nak bagi duit raya tu cam berfikir panjang sikit. Yelaa. Budak-budak yang datang tu bila tengok rumah besar mesti fikir dapat banyak duit raya padahal dapat seringgit. Dik, jangan fikir rumah besar tuan rumah tu orang kaya tau. Tuan rumah pun dapat zakat dari orang dik. Kalau setakat 4 atau 5 orang ok lagi laa tapi rasanya ada laa dalam 20 orang. Mahu nya bankrup tuan rumah. Tuan rumah pun macam berkira-kira nak bagi duit raya. Daripada yang ikhlas tu terus bertukar jadi tak ikhlas.


Keluarga Zati pun bukannya orang senang. Kami sekeluarga pun dapat zakat. Bila budak-budak datang serbu je terus pening kepala. Kalau datang nak makan kami tak kisah pun sebab memang kami sediakan juadah untuk hari raya. Cuma bab duit raya tu kena fikir sikit. Kalau yang datang tu sikit takpe la jugak ni yang datang tu ramai wooo.. Ayah Zati pun tak tahu nak cakap apa. Bagi je la duit raya kat budak-budak tu sikit sorang. Korang jangan kata kami kedekut pulak. Kalau kami kedekut takde nya nak panggil budak-budak tu masuk dalam rumah dan ajak makan. Cuma pada Zati la kan, mak ayah mereka perlu menasihati supaya jangan pergi mintak duit raya kat rumah orang yang kita tak kenal. Pergi yang dekat rumah sudah laa. Tak payah jalan jauh-jauh semata-mata untuk mencari duit raya. Zati dulu pun tak pernah pergi rumah orang mintak duit raya. Semuanya orang yang bagi bila Zati ikut mak ayah beraya rumah kawan-kawan mereka. Duit raya dulu pun tak pernah la sampai seratus. Kesiann. hahhaha. Tapi Zati tak kisah pun. Asalkan dapat. Hehehe. Cuma bila dah besar ni dah tak kisah sangat pasal duit raya. Ada orang bagi kita ambik je laa. Kalau orang tak bagi tak payah buat muka tak malu nak mintak kat orang. Buat malu je tau.

Satu lagi nak cakap. Ada setengah budak yang datang beraya tu main masuk je dalam rumah. Nasib baik masa tu ada mak saudara Zati. Tak pasal-pasal budak-budak yang datang tu kena ceramah percuma, Hahahaha. Memang patut pun. Takde adab langsung masuk rumah orang lepas tu lalu depan muka orang tua. Bukannya nak bersalam dengan tuan rumah. Ni main masuk jerr. Kami memang terkejut sangat-sangat. Jadi mak ayah, awasilah tingkah laku  anak-anak anda. Tanya mereka pergi beraya rumah siapa. Kalau boleh didik mereka dengan adab tatasusila yang baik. Jangan main redah je.

Ok lah. Tak nak bebel dah,. Wassalam.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
IQ = Iez Qis
AUTHOR
July 23, 2015 at 12:00 PM delete

tu sebab sebelum beraya, mak ayah kena nasihat anak2 mereka supaya bersopan santun pergi beraya di rumah orang...kebiasaannya macam tu..kemain gelojoh minum air dan nak balik cepat..

tapi macam zaman muda2 kita dulu jugak la....kemain raya sekampung nak duit raya....heeee

Reply
avatar

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :) EmoticonEmoticon