Kepercayaan

11:19:00 PM
Assalamualaikum. Kejujuran dan kepercayaan sememangnya amat penting dalam sesebuah perhubungan. Tetapi macam mana kalau kepercayaan sudah tiada?? Yang ada hanyalah sangsi dan syak wasangka. Kadang-kadang pelik jugak macam mana laa seseorang tu boleh bersabar dengan karenah pasangan masing-masing jika sudah hilang kepercayaan terhadap pasangan sendiri. Sebaliknya hanya tahu menuduh membabi buta. Bila si dia tak jawab di katanya benda tu betul. Bila di jawab pulak di katanya pulak menipu. So, macam mana hubungan tu nak harmoni? Aku ni pun bukan ada pengalaman sangat dalam bab begini. Cuma aku cakap berdasarkan dari pengalaman orang lain. Nak cemburu tak salah tapi biarlah kena pada tempatnya. Jangan terlalu cemburu sehingga hilang kepercayaan pada pasangan.


Kepercayaan pada pasangan sangat lah penting. Mungkin dia pernah buat silap tetapi janganlah kita terlalu memandang kesilapan lalu si dia. Beri dia peluang untuk betulkan keadaan jika dia terlalu bersungguh untuk hidup dengan kita. Jangan asyik fikir diri sendiri yang betul sehingga setiap pandangan orang lain nampak buruk dan merasakan orang melihat kita ni terlalu jahat. Sebenarnya persepsi kita terhadap orang yang membuatkan kita jadi begitu. Cuba fikir positif dan jangan ambik sesuatu perkara tu terlalu serius. Aku jugak seorang perempuan dan kadang-kadang sering melakukan sesuatu mengikut emosi tetapi kita juga harus fikir panjang. Adakah betul apa yang kita lakukan? Kita jangan terlalu fikir nak jaga hati kita sedangkan ada hati yang terluka sebab perangai kita. Kadang-kadang benda yang dituduh tu tak masuk akal pun ada dan nak ke jika apa yang sering di ucapkan tu Allah makbulkan? Tentunya tak nak kan? Takde siapa mahu pasangan kita curang atau berpaling tadah pada orang lain tapi jika asyik dok ungkit benda yang sama macam orang tak bosan. Orang pun akan naik menyampah dengan perangai kita dan sudah pasti kita sendiri menyedari hakikat itu.

Kita je yang rasa orang tak suka kita atau mengata kita sedangkan orang tu sikit pun tak ambil tahu pasal kita. Jangan terlalu berburuk sangka. Sentiasa pandang ke hadapan. Hidup kita takkan maju jika terlalu mengambil pusing cakap orang. Aku dulu pun sering mengambil pusing cakap orang tapi lama-kelamaan aku anggap orang tu sebenarnya caring pasal aku. ekk.. hahahha. Orang nasihat sebab sayang. Kalau tak sayang memang wat tak tahu je. Lantak kau lahh nak buat apa. Jangan sampai kita yang menyesal. Mungkin sekarang kita rasa benci meluat tapi suatu hari nanti kita akan fikir dengan sendirinya,. Jadi fikir-fikirkan dan selamat beramal.


Artikel Terkait

Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
Unknown
AUTHOR
October 14, 2015 at 2:02 PM delete

MACam mane la plak klu family dh x percya pada pasangan kite n dh wat tuduhan yg kite dh kena tipu.. ape yg hrus kite wat

Reply
avatar

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :) EmoticonEmoticon