Luahan Hati Seorang Graduan

11:21:00 PM
Assalamualaikum. Hurmm. Mengeluh panjang nak taip entry ni. Fikir banyak kali jugak la Zatie nak taip entry ni. Haihh. Tapi macam terpanggil jugak nak taip entry ni. Hahahha. Macam-macamlahh kau Zatie. Zatie rasa tentu ramai dah yang tengok video luahan hati seorang graduan tu "Saya Zahra". Betol tak?? Tersebarnya berita tu ramai sangat yang bagi komen kat Zahra tu. Ada positif dan sudah tentu ada negatifnya. Tak kurang jugak yang mencaci graduan macam kami. Ehh. Setiap orang ada pendapat masing-masing tapi tak payah lah nak cakap yang bukan-bukan pasal graduan sekarang. Isunya sekarang graduan sekarang terlalu ramai sampai dah tak terbilang bilangan graduan yang menganggur di Malaysia. Angkanya tak dapatlah Zatie nak bagitahu sebab Zatie sendiri pun tak tahu. Hihihi.



Ada jugak segelintir yang mengatakan graduan seperti kami ni masih tak bersyukur dengan apa yang ada. Buat pengetahuan abang-abang, kakak-kakak, makcik dan pakcik -pakcik sekalian, kami sangatlah bersyukur dapat belajar sehingga menara gading dapat segulung ijazah tetapi apa lah gunanya semua itu sekiranya kami sukar untuk mendapat pekerjaan. Zatie bukan nak kata yang Zatie terlalu memilih. Masa mula-mula tamat belajar dulu memang Zatie buat permohonan kerja mengikut kelulusan ijazah tetapi bila Zatie dah banyak kali pergi interview dan asyik gagal je Zatie mula berfikir untuk mintak kerja bermula taraf SPM. Maknanya sebagai kerani atau pembantu tadbir atau gred kerajaan N17. Dan jugak kebanyakan yang Zatie mintak bukanlah mengikut bidang pengajian yang Zatie ambik kat universiti dulu. Tapi kebanyakan syarikat lebih inginkan mereka yang sudah berpengalaman berbanding kami yang masih belum punya sebarang pengalaman dalam bidang pekerjaan. Memang tak pelik lah kalau kita jumpa lepasan ijazah kerja kat mall, jual nasi lemak dan sebagainya sebab mereka tahu mereka sudah tidak boleh bergantung harap pada sektor kerajaan atau swasta untuk dapatkan pekerjaan.

Kadang-kadang kita jugak perlu buat sesuatu yang kita minat. Kalau kita asyik paksa buat sesuatu yang kita tak minat lama-lama benda tu susah jugak nak jadi. Yerr betol setengah orang ada mengatakan bahawa minat itu boleh dipupuk tetapi kalau buat kerja pun dah tak ikhlas macam mana lagi minat tu boleh dipupuk? Ada orang tanya Zatie. 'kenapa tak kerja kat kedai buku ke atau mana-mana tempat lah?' Hurmm. Jujur nak cakap. Bukan tak nak. Memang nak sangat tapi ayah Zatie tak bagi. Zatie pernah bagitau nak kerja kerani kat kedai jual peralatan bilik air. Dia cakap tak payah sebab takut nanti kena angkat benda-benda berat. Padahal kedai tu dekat je dengan rumah Zatie. Hurmm. Memang Zatie tak boleh angkat benda berat dan Zatie sendiri pun tak cari kerja yang memudaratkan diri sendiri. Kadang-kadang tu sedih jugak tapi  Zatie kena fikir positif la. Keadaan Zatie yang tidak mengizinkan untuk Zatie buat kerja begitu. Zatie pun teringin juga nak kerja kat pasaraya tapi Zatie tahu memang ayah takkan bagi punya, Jadi Zatie pun mohon je la mana-mana kerja yang rasa bersesuaian dengan diri ini tak kisah laa level SPM sekalipun. Zatie ni bukan lah dari keluarga yang kaya raya dan berharta. Kehidupan kami pun cukup untuk menampung makan minum pakai semua tu. Alhamdulillah dengan segala kurniaanNya. Cuma yelakan graduan sekarang berhutang banyak. PTPTN tu tiap-tiap bulan naik interest. Itu yang membuatkan kami stress bila memikirkan susah nak dapat kerja. Tambahan pula sekarang kos hidup yang semakin meningkat. Semua benda naik dan di ajar suruh berjimat. Macam mana lagi nak berjimat?? Rasanya yang ni semua orang turut merasa tempiasnya apatah lagi graduan macam kami.

Apa-apa pun semua tu bergantung pada rezeki masing-masing. Allah yang tetapkan setiap rezeki hambanya. Kita hanya perlu berusaha berdoa dan bertawakal. Zatie pun akan sabar menanti. Nasib baik kaum keluarga memahami situasi sekarang yang mana graduan sekaran sukar dapat kerja. Mereka pun takde la dok tanya banyak. Kalau tak mau jenuhnya Zatie nak menjawab. Hehehe. Apa yang zatie bagitau hanyalah luahan dan pendapat Zatie sahaja. Mohon jangan ada yang sentap. Bagi yang belum lagi tengok video "Luahan Hati Kisah Duka Seorang Graduan, Saya Zahra" boleh tengok video tu kat bawah ni.



.

Ok lah. wassalam.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

3 komen

Write komen
Cik Juju
AUTHOR
July 11, 2015 at 3:40 AM delete

setuju dik..kalau kat kelantan lagi sedih. Gaji starting rm630-rm900 T_T
agree jugak points zahra & zati tu. realiti & dilemma graduate zaman sekarang.
Kita bukan merungut, tapi meluahkan rite
nice sharing :D

Reply
avatar
Khalid Kyle
AUTHOR
July 11, 2015 at 3:48 PM delete

gnerasi muda mcm kita ni mmg kene kuat mentally n physically, semakin hari semakin byk cabaran tinggal kat Malaysia ni.. dgn gstnyer, kepincangan org atasan, etc.. huhu Moga segalanya dipermudahkan olehNya

Jom Terjah: Kisah Sedih di Hari Raya Pertama

Reply
avatar
March 16, 2016 at 9:58 AM delete

mmg btul ape yg miss zara n miss izzati ckp. sy graduan nursing tp tak keje nurse sbb ape.? nk pengalaman related je. so terpakse la keje bidang lain dari x keje. an? dpt la rm 2 k or rm 3 k sbln..tp tu pun cukup mkm je kat bandar besar spt kl. kene la jimat2..tp sy terpakse resign sbb mak strok.. sakit dan perlu an org jaga..nt da ok.. baru cari keje lain...keje je la wlupun lain bidang. org2 yg tak faham situasi mcm kita ni..maybe fikir kita tak berusaha.. walhal.. kite sentiasa berusaha utk kerja....wallahualam

Reply
avatar

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :) EmoticonEmoticon