Statistik

11:58:00 PM
Assalamualaikum. Hari ni Zatie ikut adik terima bantuan zakat  UPM kat Hotel Villa Holiday Kota Bharu. Kami sampai je kat hotel semua orang dah sedia nak bergambar. Hahaha. Boleh bayang tak macam mana reaksi kami yang sememangnya terkejut sebab majlis dah nak habis. Nak buat macam mana sampai lewat. hahaha. Masuk je dalam dewan diorang suruh masuk barisan untuk bergambar. Zatie pun ikut la sekali. Dah la kena dok barisan depan. Aduhaii. Dia punya malu tu memang tak boleh nak cakap lah. Lepas tu pengacara majlis terus panggil adik Zatie untuk terima sumbangan zakat. Adik Zatie tu pelajar UPM sebab tu la dia terpilih untuk terima zakat UPM tu. Lepas tu orang besar dari UPM datang lah tegur Zatie dan adik. Mereka tegur adik dulu sebab adik kan pelajar UPM. Diorang pun tanya la Zatie ni belajar mana. Adik cakap la Zatie belajar UITM. aAda la sorang  Prof  tu tanya Zatie ambil jurusan apa dekat UITM. Zatie cakap la ambik jurusan Statistik. Prof tu angkat ibu jari menandakan hebat lahh Zatie ni dari jurusan statistik, Ok. Ini lah yang Zatie nak cerita kat korang semua. Orang selalu cakap Zatie ni hebat sebab ambik statistik tapi Zatie tak rasa pun yang Zatie ni hebat. Jurusan statistik memang hebat sebab melahirkan ramai graduan kelas pertama. Ni untuk UITM la. Kalau universiti lain Zatie tak tahu sangat. Hehehe. Ada jugak yang tanya Zatie. Statistik tu apa? Habis nanti nak keje apa? Soalan macam ni lah yang selalu buat Zatie pening. Aduhaii. Meh nak cerita apa itu statistik khususnya buat pelajar-pelajar yang ingin mengambil jurusan ini.



Statistik ialah sesuatu yang berkaitan dengan pengumpulan atau penganalisan data yang dalam berbentuk angka. Biar Zatie terangkan lagi yerr. Statistik ni lebih kepada analisis data untuk mencari maklumat berkaitan sesuatu perkara. Statistik ni sering dikaitkan dengan penyelidik. Statistik ni banyak bermain dengan nombor dan formula. Kalau rasa tak minat matematik lebih-lebih lagi  matematik tambahan amatlah tidak digalakkan ambil jurusan ini sebab apa yang kita belajar dalam matematik tambahan akan kita belajar balik kat universiti nanti. Pada mulanya Zatie pun tak tahu statistik ni macam mana. Masa isi UPU dulu sepupu yang tolong isikan. Dia cakap lah kat Zatie ambik jurusan statistik. Dia cakap la statistik ni lebih kurang matematik gitu. Zatie pun terus la setuju suruh dia isi kan jurusan statistik sebab masa sekolah memang zatie paling suka subjek matematik, Hehehe. Tetapi statistik bukanlah pilihan pertama. Zatie nak ambik syariah. Nak jadi peguam. Cehhh.. Hahaha. Tup-tup dapat statistik. UITM pulak tu. Dapat pulak UITM Machang. Masa tu meronta tak nak terima tawaran tu. Hahaha. Terukkan. Sebab kalau boleh tak nak belajar dalam Kelantan. Mak ayah ni punya lah suka sebab dapat dekat lagipun masa tu keadaan Zatie tak mengizinkan untuk jauh dari keluarga. 

Bagi Zatie statistik ni memang mencabar jugak. Lebih-lebih lagi masa ijazah, Siang malam menangis sampai pernah rasa nak berhenti belajar. Statistik ni bukan sahaja berkaitan nombor semata-mata je tetapi juga berkaitan dengan teori tentang bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah. Apa langkah-langkah yang harus dilakukan oleh seorang atau sekumpulan penyelidik sebelum memulakan kajian mereka. Semua benda tu kiteorang kena ingat dan fahamkan. Tapi macam yang Zatie bagitau awal-awal tadi la. Zatie ni bukanlah seorang graduan statistik yang hebat pun. Kadang-kadang malu pun ada . Bukan malu sebagai graduan statistik tapi malu sebab tak dapat nak naikkan nama jurusan statistik tu. 

Statistik ni keje apa ekk?? Zatie pun takde jawapan tu sebab belum keje lagi. Hahaha. Ok. Bagi graduan statistik cabang dia luas sebenarnya. Semua jabatan memerlukan statistik. Betul tak? Bahagian pendidikan memerlukan statistik untuk menganalisi mereka punya analisa peperiksaan. Bidang statistik ni terlalu luas kalau graduan tu sendiri tahu cara untuk mengembangkannya. Tapi Zatie sendiri pun belum dapat kembangkannya. Teringin jugak nak kerja bahagian statistik dan mengaplikasikan apa yang kita belajar masa universiti dulu. Jadi penyelidik ni seronok jugak sebenarnya sebab kita dapat menambah pengetahuan baru tentang sesuatu perkara yang kita perlu kaji. Sebagai contoh statistik pesakit kanser di Malaysia. Bagaimana kanser tu boleh terjadi? Apa langkah yang harus di ambil untuk mengelakkan dari terkena kanser. Seorang penyelidik perlu mengumpulkan semua maklumat itu.

Ok. Cukuplah kot segala info yang Zatie tahu tentang statistik ni, Sekiranya ada terkurang sila perbetulkan kerana Zatie jugak masih perlu banyak belajar tentang hal ni. Huhu. Baik lah. babai.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

2 komen

Write komen
July 9, 2015 at 11:19 AM delete

singgah n follow here ;)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
October 19, 2015 at 3:07 PM delete

yeke ni.. hahaha - Pujangga Melaka

Reply
avatar

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :) EmoticonEmoticon