Tuesday, September 29, 2015

Keburukan Makan Tonkeng Ayam

Assalamualaikum. Tonkeng ayam ni ape benda yerr?? Korang penah dengar tak pasal tonkeng ayam?? Zati pun baru tau tonkeng ayam ni adalah bontot ayam atau orang Kelantan panggil monggeng ayam..hahaha.. Feberet zati ni oiii.. Cari benda ni dulu kalau tahu mak beli ayam. Hahaha. Lagi tak tahan tu berebut nak makan benda ni. Hehhehe.. Ada setengah orang tak suka makan tonkeng atau bontot ayam ni sebab mereka rasa cam kotor. Yer lahh kan. Kawasan ayam eyakkk kot. Paham sendiri laa.. Hehehe. Tetapi tahukah anda bahawa ada keburukannya makan tonkeng ayam ni?? Selama ni tahu makan je kan. Tak tahu pun berapa nilai kolestrol yang terkandung di setiap bahagian badan ayam ni. 




Berikut adalah nilai kolestrol yang terkandung pada bahagian ayam mengikut berat ayam:
Dada ayam seberat 38gram mengandungi 6.9mg kolesterol.
Kepak ayam seberat 92 gram mengandungi 34.1mg kolesterol.
Paha ayam sebereat 52gram mengandungi 34mg kolesterol.
Tonkeng Ayam mengandungi .... 300mg kolesterol !!!!!

Sumber - Atlas Makanan : Saiz Pertukaran dan Porsi Edisi ke-2 tahun 2009

Haaa..korang tengok tu. Tonkeng ayam mengandungi paling tinggi nilai kolestrol iaitu 300mg. Persatuan jantung Amerika Syarikat mencadangkan pengambilan kolesterol tidak melebihi 300mg saja setiap hari.
Oleh itu, anda haruslah beringat-ingat sebelum memakan tonkeng ayam ini. Nanti tak pasal-pasal mendatangkan mudarat pada diri sendiri. Huhuhu.. Oklahhh. Babai..


6 komen

alamak..suke jugak!! hehe tp jgn makan selalu la ek..hehe thank for info dear

wow! naseb la saya tak makan, hehe

adoiii.....klu sambil-sambil makan ayam, xde part ni rasa mcm kurang jek....kikikiii

Tapi yang kolestrol tinggi tu la yang sedap kan zatie?

Patut la sedap..kalau beli memang buat macam makan kacang je..kan??heheh

Mai tak lalu tongkeng ayam ni, kalau termakan nanti mesti keluar balik, takleh terima rasa lemak tu, hahaha. Tapi mai pernah terbaca satu artikel yg tonkeng ayam ni bukan tmpat keluar najis tu kak zati, tp isi yang belah atas tu, yg ada bulu cantik tu, hehehe. xtahu la nk explain :P

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :)
EmoticonEmoticon