Keburukan Makan Tonkeng Ayam

2:11:00 AM
Assalamualaikum. Tonkeng ayam ni ape benda yerr?? Korang penah dengar tak pasal tonkeng ayam?? Zati pun baru tau tonkeng ayam ni adalah bontot ayam atau orang Kelantan panggil monggeng ayam..hahaha.. Feberet zati ni oiii.. Cari benda ni dulu kalau tahu mak beli ayam. Hahaha. Lagi tak tahan tu berebut nak makan benda ni. Hehhehe.. Ada setengah orang tak suka makan tonkeng atau bontot ayam ni sebab mereka rasa cam kotor. Yer lahh kan. Kawasan ayam eyakkk kot. Paham sendiri laa.. Hehehe. Tetapi tahukah anda bahawa ada keburukannya makan tonkeng ayam ni?? Selama ni tahu makan je kan. Tak tahu pun berapa nilai kolestrol yang terkandung di setiap bahagian badan ayam ni. 




Berikut adalah nilai kolestrol yang terkandung pada bahagian ayam mengikut berat ayam:
Dada ayam seberat 38gram mengandungi 6.9mg kolesterol.
Kepak ayam seberat 92 gram mengandungi 34.1mg kolesterol.
Paha ayam sebereat 52gram mengandungi 34mg kolesterol.
Tonkeng Ayam mengandungi .... 300mg kolesterol !!!!!

Sumber - Atlas Makanan : Saiz Pertukaran dan Porsi Edisi ke-2 tahun 2009

Haaa..korang tengok tu. Tonkeng ayam mengandungi paling tinggi nilai kolestrol iaitu 300mg. Persatuan jantung Amerika Syarikat mencadangkan pengambilan kolesterol tidak melebihi 300mg saja setiap hari.
Oleh itu, anda haruslah beringat-ingat sebelum memakan tonkeng ayam ini. Nanti tak pasal-pasal mendatangkan mudarat pada diri sendiri. Huhuhu.. Oklahhh. Babai..


Artikel Terkait

Previous
Next Post »

6 komen

Write komen
Faranina
AUTHOR
September 29, 2015 at 7:37 AM delete

alamak..suke jugak!! hehe tp jgn makan selalu la ek..hehe thank for info dear

Reply
avatar
irra yyan
AUTHOR
September 29, 2015 at 7:45 AM delete

wow! naseb la saya tak makan, hehe

Reply
avatar
September 29, 2015 at 9:22 AM delete

adoiii.....klu sambil-sambil makan ayam, xde part ni rasa mcm kurang jek....kikikiii

Reply
avatar
Amanda Suria
AUTHOR
September 29, 2015 at 9:59 AM delete

Tapi yang kolestrol tinggi tu la yang sedap kan zatie?

Reply
avatar
Diana Rashid
AUTHOR
September 29, 2015 at 5:13 PM delete

Patut la sedap..kalau beli memang buat macam makan kacang je..kan??heheh

Reply
avatar
Noor Maizan
AUTHOR
November 30, 2016 at 2:39 AM delete

Mai tak lalu tongkeng ayam ni, kalau termakan nanti mesti keluar balik, takleh terima rasa lemak tu, hahaha. Tapi mai pernah terbaca satu artikel yg tonkeng ayam ni bukan tmpat keluar najis tu kak zati, tp isi yang belah atas tu, yg ada bulu cantik tu, hehehe. xtahu la nk explain :P

Reply
avatar

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :) EmoticonEmoticon