Sunday, March 27, 2016

Cara Menghadapi Orang Yang Suka Sakitkan Hati Kita

Dalam kehidupan ni kita tidak dapat mengelak dari berjumpa dengan seseorang yang suka sakitkan hati kita. Walaupun kita sentiasa berdoa semoga dijauhkan dari manusia yang bencikan kita, tetapi Allah akan hadirkan juga seseorang untuk menguji sejauh mana tahap kesabaran kita menghadapi manusia yang membenci kita. Kadang-kadang kita sendiri pun tak nak berhadapan dengan manusia-manusia yang selalu sakitkan hati kita. Kalau aku pun memang tak kuat mental dan fizikal kalau tahu ada orang benci aku dalam diam tapi lagi perit bila orang tu selalu je buat aku sakit hati. Suka mengata aku macam-macam. Sape tak sakit hati woii? Namun, pernahkah kita semua mencari jalan cara menghadapi orang yang suka sakitkan hati kita? Jadi, aku rasa kita patut melakukan sesuatu untuk menghadapi orang yang suka sakitkan hati kita. 




Cara Menghadapi Orang Yang Suka Sakitkan Hati Kita

1) Jangan respon
Kadang-kadang orang yang sakitkan hati itu suka tengok kita marah. Sebab makin kuat mereka mengata kita, kita akan jadi makin sakit hati dan marah. Jadi, untuk itu adalah lebih baik kita jangan respon dengan apa yang diperkatakan oleh mereka. Buat tak tahu je. Biarlah apa orang nak kata pasal kita sekalipun janji apa yang mereka katakan itu adalah dusta semata-mata. Lama-lama nanti mereka dengan sendirinya akan lenyap dari hidup kita.

2) Diam
Mungkin bila ada kawan-kawan yang sering mengutuk mengata kita, kita seolah-olah kurang sabar dan dengan tidak semena-mena kita membalas balik apa yang mereka katakan sehingga terjadinya pergaduhan besar. Tetapi, semakin kita melayan karenah orang yang benci kita, semakin kuat dia akan mengacau kehidupan kita. Diam adaalah lebih baik dari membalas apa yang mereka katakan pasal kita sebab makin kita melayan orang yang suka sakitkan hati kita ni, makin teruk lagi mereka akan lakukan. Jadi, diam itu lebih baik dari membalas percakapan dengan mereka.

3) Sabar 
Kita ini hanyalah manusia biasa. Sabar juga ada batas dan limitnya. Tetapi Allah sangat menyukai hambaNya yang banyak bersabar dalam menghadapi karenah orang yang suka sakitkan hati kita. Biar lah apa yang mereka cuba lakukan untuk sakitkan hati kita, yang penting kuncinya adalah sabar. Allah sentiasa bersama dengan hambaNya yang mempunyai kesabaran yang tinggi.

4) Doakan dia berubah
Kita mungkin tidak mampu untuk menasihatkan dia tetapi kita mampu untuk mendoakan dia agar dia berubah dan diberikan petunjuk serta hidayah. Jika kita berada dipihak yang benar, Allah akan memperkenankan doa hamba-hambaNya yang teraniaya. Sentiasa lah berdoa untuk agar dibukakan pintu hatinya dan diberikan petunjuk oleh Allah SWT.


Bukan mudah bagi kita untuk menghadapi orang yang suka sakitkan hati kita ni. Aku sendiri pun pernah rasa sedih dan benci pada orang yang suka sakitkan hati aku. Tapi apa yang mampu aku lakukan adalah sabar sabar dan sabar sebab aku bukanlah orang yang pandai melawan. Apa yang mampu aku lakukan adalah diam. InsyaAllah, Allah akan bukakan jalan untuk menghadapi mereka yang tidak sukakan kita. Apa-apa pun hadapilah hidup ini dengan tenang. 

4 comments:

  1. Hai izzati, ni juju dari KBBA, bagus yer entry ni...kisah bagaimana nak handle manusia yg tetiba benci tanpa sebab...alhamdulilah tips diam dan jgn respon tu mmg dah lama amal...menjadi!

    ReplyDelete
  2. diam,sabar dan jgn respon tu agak mengundang kemarahan dalam hati haha. tp lantak pi la kt diorang kan. lama2 dia boring la tu

    ReplyDelete
  3. tips yang baik zati..insyaallah boleh diamalkan nanti

    ReplyDelete
  4. bagus tips dari kak zatie ni. Mai pernah jumpa dgn org mcm ni, walau kita tak bt salah dia benci betul dgn kita dan kata2nya selalu tajam mcm mata pedang, cara terbaik mai adalah jauhkan diri dari dia je, takut terjangkit aura negatif tu..heheh

    ReplyDelete

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :)