Faktor Utama Manusia Menjadi Sombong

7:34:00 PM
Sombong merupakan sifat mazmumah yang perlu di buang jika ada dalam diri manusia. Allah sangat membenci orang-orang yang memiliki sifat sombong ini. Sombong boleh menyebabkan manusia menjadi lupa diri kerana mereka merasakan diri mereka terlalu sempurna dengan kelebihan yang dimiliki.

Allah telah berfirman di dalam Surah Luqman ayat ke 18 yang bermaksud;


Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Surah Luqman: Ayat18)


Manusia boleh menjadi sombong dan angkuh apabila mereka merasakan diri mereka mempunyai kelebihan yang tidak dimiliki oleh orang lain. Namun begitu, terdapat beberapa faktor utama manusia menjadi sombong dan tinggi diri dengan kelebihan yang mereka miliki.




Faktor Utama Manusia Menjadi Sombong

1) Ilmu
Manusia bisa menjadi sombong bila merasakan diri mereka mempunyai banyak ilmu. Mereka menjadi sombong kerana merasakan mereka lebih bijak pandai dari orang yang mempunyai sedikit ilmu. 

2) Keturunan
Memiliki keturunan yang baik dan hebat bukanlah untuk dibanggakan. Manusia akan merasakan sombong apabila berasal dari keturunan bangsawan, ulama, ahli agama dan lain-lain lagi sehingga merasakan diri mereka terlebih mulia berbanding orang lain. 

3) Kecantikan
Memiliki rupa paras yang cantik dan menawan juga boleh menyebabkan seseorang itu menjadi sombong. Apabila seseorang itu merasakan dirinya mempunyai kecantikan yang tiada tandingannya akan menyebabkan dia memandang hina pada orang yang mempunya rupa paras tidak rupawan.

4) Kekuatan 
Memiliki kekuatan seperti hebat dalam ilmu persilatan atau seni mempertahankan diri juga boleh menyebab seseorang memiliki sifat yang sombong. Mereka merasakan diri mereka hebat kerana mempunyai kekuatan yang tiada tolok bandingnya jika hendak dibandingkan dengan insan lain yang tidak punya kelebihan seperti itu.

5) Kuasa
Manusia juga boleh menjadi sombong apabila mempunyai kuasa yang tinggi seperti ketua. Mereka merasakan diri mereka berkuasa dan hebat kerana berjaya memegang sesuatu jawatan yang diinginkan sehingga boleh memudaratkan orang dibawah jagaannya.

6) Kekayaan
Memiliki harta kekayaan boleh membuatkan manusia lupa diri dan sombong. Mereka merasakan diri mereka berada di tempat yang paling mulia kerana mempunyai harta yang banyak sehingga memandang serong dan hina pada golongan yang miskin.


Kita sebagai hamba Allah yang hidup di muka bumi ini seharusnya tidak mempunya sifat dan sombong angkuh dalam diri kerana setiap kelebihan yang dimikili adalah kurniaan dari Allah. Allah berhak untuk mengambilnya kembali jika kita mengsyukuri nikmat yang Dia berikan. Sama-samalah kita merenung dan muhasabah diri kita kembali. Sekian..


Artikel Terkait

Previous
Next Post »

3 komen

Write komen
Mama Kembar 3
AUTHOR
April 13, 2016 at 10:29 PM delete

bila ada kuasa tapi bodoh sombong...susah!

Reply
avatar
April 14, 2016 at 9:57 AM delete

tak guna kita menyombong diri..takde yang kekal jadi milik kita selamanya. semuanya milik Allah kan :)

Panduan Supaya Tidak Sombong daripada Imam Al- Ghazali
http://www.maisarahsidi.com/2015/09/panduan-supaya-tidak-sombong.html

Reply
avatar
Mrs. A
AUTHOR
April 14, 2016 at 4:52 PM delete

Sifat sombong memang tiada faedah manusia benci, Allah pun tidak menyukai orang-orang yang sombong.

Reply
avatar

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :) EmoticonEmoticon