Tips Untuk Orang Bujang Membeli Pangsapuri Pertama

9:25:00 PM

Tips Untuk Orang Bujang Membeli Pangsapuri Pertama


Adakah anda bujang dan sedang mencari untuk membeli rumah atau pangsapuri pertama anda? Membeli rumah pertama anda sebagai orang bujang mempunyai beberapa faedah. Sebagai contoh, anda boleh membeli sebuah rumah yang lebih kecil dan lebih banyak menjimatkan wang dalam pembayaran gadai janji, cukai, insurans dan utiliti. Anda juga boleh gunakan untuk memperibadikan rumah anda, kerana anda tidak perlu kesepakatan dengan pasangan atau rakan kongsi dari segi apa yang anda inginkan di rumah pertama anda.

Tips Untuk Orang Bujang Membeli Pangsapuri Pertama

Walau bagaimanapun, membeli rumah sendiri mempunyai pelbagai cabaran. Sebagai contoh, awak mengambil semua tanggungjawab kewangan membeli dan memelihara rumah tersebut. Anda juga memerlukan sebuah pekerjaan yang mencukupi dan sejarah kredit untuk layak mendapat pinjaman penginapan luas. Ia adalah lebih sukar untuk melayakkan diri bagi pinjaman dengan satu pendapatan dan bukannya dua. Ianya juga lebih sukar untuk simpan pembayaran muka, memakan masa bagi mencari pakar hartanah dan pindah masuk dan membaiki rumah baru dan pangsapuri anda sendiri.

Walau bagaimanapun, jika anda telah bersedia untuk membeli dan berpindah ke rumah anda sendiri, pujian kepada anda! Baca tips ini untuk mengetahui bagaimana untuk menjadikan ia sebagai pemilik rumah tunggal.


Lihatlah Impian Anda

Adakah anda mempunyai impian kehidupan yang dipenuhi dengan perjalanan dan hobi?  Jika ya, anda mungkin mahu menyimpan sebahagian besar daripada wang anda untuk usaha-usaha ini. Lihatlah sebahagian kecil pembelian pangsapuri, rumah kecil atau kondo. Ianya juga, menentukan sama ada anda akhirnya mahu memelihara haiwan peliharaan, pasangan atau keluarga? Jika sebuah keluarga di masa depan anda, anda mungkin ingin melabur di dalam rumah yang lebih besar daripada rumah anda  yang kini untuk menampung bakal anak-anak anda. Sebaik sahaja menentukan impian dan matlamat yang paling penting kepada anda, anda boleh mula membuat rancangan kewangan untuk mencapai matlamat tersebut.

Lihatlah sumber anda 

Adakah anda menyelidik dan mendapatkan nasihat daripada pakar-pakar kewangan dan perumahan? Pusat Perumahan atau bukan berasaskan keuntungan tempatan boleh menawarkan pinjaman rumah, pendidikan pembeli rumah, kaunseling kredit dan sumber-sumber lain. Cari melalui talian untuk melihat jika terdapat pemilik rumah bukan berasaskan keuntungan tempatan berhampiran anda. Mungkin ada! Mengikut laman TIME, mereka boleh membantu anda memahami pelan kewangan anda,.

Sebagai contoh, jika anda mempunyai pinjaman pelajar, anda mungkin perlu membayar mereka untuk bayaran pertama, kemudian simpan sehingga bayaran muka yang besar dalam usaha untuk meningkatkan julat harga rumah anda. Pilihan anda untuk melakukan pembayaran sekurang-kurangnya 20 peratus bayaran pendahuluan untuk membuat pembayaran gadai janji masa depan anda agar ianya lebih mudah diurus. Menurut AS News & World Report, bayaran lebih besar ke bawah boleh menjimatkan banyak wang dalam jangka masa panjang,.

Di samping itu, untuk mencukupi pembayaran pendahuluan, anda juga perlu mempunyai tabung kecemasan serta tambahan untuk pembaikan rawak yang pasti akan muncul di sana sini. Kusyen kewangan ini adalah sangat penting bagi pembeli rumah tunggal. Walaupun menjimatkan wang dengan satu sumber pendapatan sememangnya sukar, ia adalah sangat penting bahawa anda mempunyai simpanan yang cukup sebelum membeli rumah baru anda.

Sebelum anda memilih ejen hartanah, anda seharusnya memilih tempat untuk pemberi pinjaman. Berbicara dengan seberapa banyak pemberi pinjaman yang boleh, sekurang-kurangnya tiga atau empat, dan menyelidik pelbagai jenis produk pinjaman yang mereka tawarkan. Menentukan produk pinjaman yang sesuai untuk anda menjimatkan wang dalam jangka panjang Apabila anda memilih ejen hartanah, cari seseorang pembeli rumah tunggal yang telah bekerja dengan kali pertama sebelum ini dan memastikan bahawa mereka mempunyai pengalaman mencari rumah atau pangsapuri dalam julat harga anda. Ini adalah penting untuk pembeli tunggal, kerana terdapat sedikit rumah yang sedia dijual untuk orang perseorangn. Melihat juga dalam menggunakan sumber-sumber seperti PropertyGuru Malaysia untuk mencari rumah-rumah dan pangsapuri untuk dijual.

Bajet dengan Matlamat Kewangan Anda di Minda

Sebaik sahaja anda mampu untuk menangani  dengan baik  dalam mencapai matlamat kewangan anda dan berapa banyak anda perlu simpan untuk mencukupi bayaran muka yang besar, simpanan dalam tabung kecemasan dan simpanan tambahan untuk pembaikan, anda boleh mula belanjawan. Anda akan teruja untuk berusaha ke arah satu matlamat yang dapat membuat anda lebih menyeronokkan untuk menyimpan wang.

Membayar balik hutang lapuk anda adalah satu langkah pertama yang baik untuk mencapai kebebasan kewangan dan impian anda untuk membeli rumah pertama anda sebagai pembeli rumah yang tunggal. Ini bermakna membayar sebarang pinjaman pelajar dan bil kad kredit. Membayar balik hutang tersebut akan membolehkan anda untuk mendapatkan kadar faedah yang lebih baik dan lebih besar pinjaman, kerana anda akan mempunyai skor kredit yang lebih baik. Jika perlu, anda boleh mengambil aliran tambahan pendapatan untuk mengesan pembayaran balik hutang anda dengan sangat cepat dan menyelamatkan.

Membina Sistem Sokongan

Sebagai pembeli rumah yang bujang, ia adalah sangat penting bagi anda mempunyai sistem sokongan yang kuat. Cari orang yang anda kenali dan percayai untuk membantu anda sepanjang proses membeli rumah, ini bermaksud sama ada ia membantu anda yang  sukar membuat keputusan serta datang bersama anda untuk melihat beberapa rumah. Keresahan anda membeli rumah sendiri boleh menjadi sukar, jadi pastikan bahawa anda mempunyai sokongan emosi sepanjang proses tersebut.




Artikel Terkait

Previous
Next Post »

11 komen

Write komen
Daily Sukan
AUTHOR
May 11, 2016 at 9:36 PM delete

wahh padat dengan infomasinya... terima zatie kerana berkongsi..

Reply
avatar
May 11, 2016 at 9:39 PM delete

Hurmm nice tip. Bleh di gunakan untuk orang2 bukan bujang sahaja ni. Yang tak bujang macam saya pun boleh guna.. heheh tqvm

Reply
avatar
Akif Imtiyaz
AUTHOR
May 11, 2016 at 9:40 PM delete

Yang penting ada bajet..baru blh beli rumah hehehe

Reply
avatar
Ummul Azkee
AUTHOR
May 11, 2016 at 9:57 PM delete

Bgus info ni.brguna utk merreka ug peeertama kli nk bli rmh.

Reply
avatar
Inani Hazwani
AUTHOR
May 12, 2016 at 10:34 PM delete

Setujuu. Bajet yang paling penting kan :)

Reply
avatar
May 13, 2016 at 9:02 PM delete

Memang bagus orang2 bujang mempertimbangkan utk membeli rumah sendiri... rumah pangsapuri rasanya pilihan yang tepat terutama kalau bekerja dan ingin tinggal di bandar besar seperti KL... ermmm.. :)

Reply
avatar
kak gojes
AUTHOR
May 17, 2016 at 2:19 PM delete

tips berguna ni zatie

Reply
avatar
Farhana Jafri
AUTHOR
May 19, 2016 at 4:24 PM delete

thanks for the tips! Tapi tak lama lagi dah hilang perkataan bujang, so tak sempat nak guna ;P

Reply
avatar
Noor Maizan
AUTHOR
November 23, 2016 at 3:56 PM delete

Thanks for the tips. Zaman ekonomi gawat ni mmg patut lupakan nak bermewah dengan kereta dan gaya hidup urban, lebih baik fokus tentang dapatkan aset rumah dulu.

Reply
avatar

Hai.. Terima kasih sudi baca entry saya. Sudi-sudikanlah juga untuk komen yerr. Komen yang baik-baik dan murni-murni je tau.. Semoga Allah merahmati anda. Amiiin.. Terima Kasih.. :) EmoticonEmoticon