Things You Should Do When Applying For A House Loan

4:13:00 PM 5
Buying your first own property to be called home is another milestone achieved in your life. Whether it is for investment purpose or own stay, most people are still confused with the steps of buying a new house in Malaysia, or a home. Buying your own property may seem easy but when it comes to going through the procedures of buying a home, you then realize that you have missed out on many steps and wished you know the steps earlier so you could avoid the unnecessary troubles.

Things You Should Do When Applying For A House Loan


Before you apply for a house loan, there are some loan terms you need to know. This article will guide you through the few things that you should do when applying for a house loan.

1. Best housing loan rates
First of all, you need to know that different banks offer different interest rates. Therefore, you will need to do your research and find out which bank offers the best rates for housing loans. The interest rates offered by the banks differ based on several factors, such as the loan tenure, loan amount, your credit history and etcetera.

With the best rates for housing loan, you will also need to understand the terms and conditions that come with it. There are some guides on home loans out there that you could check out on.

2.  Flexi loan service
In addition, many applicants have missed checking out the flexi loan service that is available. A flexi loan is a loan that allows you to place additional money that is withdrawable in the loan account. It is a flexible loan service that allows you to draw out money without any charges. As for semi flexi loan, there is a charge if you withdraw money from the account.

However, it is recommended to go with a full flexi loan if you have the extra money that you could use to make advance payment and reduce the outstanding balance. In addition, your cash balance in your account is excluded from outstanding balance for the interest calculation. This will then give you more flexibility and you will be saving on your interest payable as you will be paying for lesser interest when you opt for a full flexi loan.

Although there are benefits that come with a full flexi home loan, it is perfectly fine to opt for a non flexi loan if you are tight on your cash or you do not have any intention of putting your money into the loan to reduce interest payable. Furthermore, you might also be able to get better interest rate if you opt for a non flexi loan.

Make sure you make a housing loan comparison from different banks before you decide on which loan service to engage with. If not, engage with a banker to seek for professional advises.

3.   Lock in period
Many home buyers neglect the importance of lock in period for their housing loan package. It is an important aspect that people should learn before applying for a housing loan. Lock in period is a factor that you should pay attention to. Lock in period is the period where penalty fees will be imposed if you plan to clear the loan earlier. In any event of breach of contract, there will be penalty fees applied to the applicant along with the conversion and cancellation of loan agreement. Typically, the penalty fees are approximately 2% to 5% of your outstanding loan balance. Therefore, it is advised to go for loan package that offers the shortest lock in period and comes with a low exit penalty. Do note that bank loans that come with no lock in period often have a higher interest rate as compared to those bank loans with lock in period. However, some banks do not charge penalty fees if the applicants give advance notice.

4. Bank approval
Buying a property can be a tedious process, but waiting for your bank loan to get approved by the bank is even more of a daunting process. All banks have their own ways to deal with the procedures and their own policies. Different banks also have different requirements and process when it comes to bank loan application. Normally, it would take approximately 1 week to 2 weeks to process and get the bank loan approved. Therefore, prepare a checklist for documents that are needed by the bank and always get your supporting documents ready to prevent the delay of approval for your desired bank loan.

In conclusion, getting your home loan approved is not as daunting as it seems to be, as long as you start preparing and planning earlier. Be sure to read through the conditions on the bank agreement before you sign the loan agreement. The procedures of getting your home will be much easier after you secure a bank loan.


Pengalaman Jerawat Sampai Malu Keluar Rumah

10:10:00 PM 6
Wanita sangat mementingkan penjagaan kulit muka.  Siapa yang tak nak cantik kan?  Korang tanya la semua wanita di dunia ni,  semuanya ingin sentiasa kelihatan cantik dan berseri.  Wanita ni sangat fobia bila ada jerawat pada muka.  Bila nampak je jerawat mula mahu berkenalan,  kita akan rasakan seperti terkena renjatan elektrik sebab tak ingin menerima kehadiran jerawat pada muka.  Jadi,  tak hairan lah kalau wanita zaman sekarang sanggup melaburkan duit yang banyak semata-mata ingin menjaga kecantikan dengan membeli set penjagaan kulit muka. Tapi kalau setakat guna set penjagaan kulit muka sahaja tidak mencukupi jika korang tidak menjaga pemakanan yang di ambil seharian.  Seperti wanita lain,  aku pun tak lepas dari mempunyai masalah jerawat ni.  Memang teruk sangat jerawat pada muka aku ni haa. Korang nak tahu tak aku ada pengalaman memiliki muka yang berjerawat sampai malu nak keluar rumah. Meh sini aku nak cerita kat korang.


Pengalaman Jerawat Sampai Malu Keluar Rumah

Pengalaman Diri

Aku menghadapi masalah ni sejak di bangku sekolah lagi.  Macam-macam produk aku guna.  Mungkin pada waktu tu aku keliru nak guna produk yang bersesuaian dengan muka aku. Jadi,  aku terus guna tanpa sebarang rujukan dan nasihat. Biasa la kan jiwa remaja,  semua benda kita nak cuba tanpa mengetahui risiko yang bakal kita hadapi pada masa akan datang.  Aku pun terjebak lah juga dengan penyalahgunaan produk ni. Teruk juga muka aku pada masa tu.  Tambahan lagi aku ni jenis lasak banyak terdedah dengan udara serta jadual pemakanan yang tidak menentu. Kadang-kadang tu waktu tidur pun tidak konsisten.
Sebab muka aku yang teruk ni,  aku pernah juga melalui pengalaman kena pulau sebab muka aku penuh dengan jerawat sampai malu nak keluar rumah. Orang sekeliling lihat aku dengan pandangan yang pelik sebab muka aku penuh dengan jerawat.  Stress juga la waktu. Malu nak jumpa atau bertemu dengan orang.  Hilang keyakinan diri. Namun,  setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya.  Korang mesti nak tahu,  macam mana aku cuba untuk menyelesaikan masalah jerawat pada muka aku ni. 

Pengalaman Di Estetika Medispa

Segalanya bermula apabila aku membuat rawatan di Estetika Medispa.  Aku dapat tahu tentang Estetika Medispa ni dari kawan baik aku. Dia cuba bantu dengan membawa aku ke Estetika Medispa.  Aku memberanikan diri untuk mencubanya.  Nak miliki kulit yang cantik haruslah berani mencuba.  Betul tak? Aku telah mendapat khidmat nasihat beauty consultant yang berpengalaman untuk bantu aku menyelesaikan masalah muka aku ni. Aku rasa lega dan yakin selepas mendengar penerangan darinya yang mengatakan muka aku boleh pulih dan kembali licin tanpa jerawat. 

Kalau korang nak tahu,  banyak keistimewaannya jika buat rawatan di Estetika Medispa ni.  Korang boleh buat pemeriksaan wajah secara percuma. Bila dah buat pemeriksaan wajah,  korang boleh tahu tentang masalah pada muka korang tu. Lagi bestnya, Estetika Medispa ada menawarkan promo akhir tahun yang berbaloi untuk setiap pelanggan yang mengunjungi untuk mendapatkan rawatan. Korang berpeluang untuk mendapatkan percuma rawatan. Menarik kan?  Korang jangan risau tentang keberkesanannya kerana sudah banyak sumber pelanggan estetika yang berjaya merawat masalah pada wajah mereka.


Aku juga tidak melepaskan peluanv untuk mencuba rawatan “Diamond Carbon Peel” yang mana kebaikan rawatan ini ialah untuk mengatasi jerawat aktif, parut jerawat dalam, pelbagai jenis jerawat dan sebagainya. Suasana bilik rawatan juga memang best. Masa korang tengah buat rawatan tu,  siap ada pasang muzik instrumental. Beautician yang bertugas pun semuanya mesra.  Jadi,  kita takkan rasa kekok sepanjang menjalani rawatan di sini.


Jika korang punya masalah sama dengan aku, jangan putus asa ok.  Korang boleh cuba dapatkan rawatan di Estetika Medispa. InsyaAllah,  masalah korang dapat diselesaikan.  Setiap masalah pasti ada penyelesaian. 


SweetRoyale Stevia Pengganti Gula dari Pharmaniaga

4:05:00 PM 2
Kehidupan yang sihat bermula dari pemakanan yang sihat. Untuk menjalani hidup yang sihat, kita seharusnya mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang. Orang sekarang ni makan ikut sedap mulut je tanpa memikirkan risiko yang akan dihadapi pada masa hadapan kelak. Tak cakap orang lain jugak, aku sendiri pun makan ikut sedap mulut je. Main bedal je semua makanan. Tak kisah la makanan tu terlebih kalori ke, garam, gula dan sebagainya. Rakyat Malaysia paling ramai menghidapi penyakit kencing manis. Korang nak tahu sebab apa? Sebab mereka tidak menjaga pemakanan yang di ambil. Sebagai inisiatif untuk mencegah kadar gula yang tinggi, Pharmaniaga telah memperkenalkan satu produk sebagai pengganti gula dalam makanan kita seharian. Produk yang aku maksudkan ialah SweetRoyale Stevia.


SweetRoyale Stevia Pengganti Gula


SweetRoyale Stevia diperkenalkan dengan slogan "Rasa Manis Unik Sejati" pasti membuatkan korang tertanya-tanya apa yang uniknya SweetRoyale ini bukan? Berikut adalah beberapa keistimewaan SweetRoyale Stevia ni.
  • SweetRoyale ialah pemanis berasaskan stevia yang menggabungkan bahan-bahan terpilih untuk memberikan anda rasa yang manis seperti gula tetapi rendah kalori. 
  • Setiap 2 gram SweetRoyale menawarkan rasa manis sejajar dengan 2 sudu teh gula.
  • Diformulasikan oleh pakar-pakar yang diiktiraf serta ujian makmal dengan penuh terpeinci.
  • Formula yang diperbaharuimenggunakan gred Stevia yang lebih tinggi bagi rasa yang unik dan kurang pahit.
  • Antara yang murah dan mampu milik dan mudah dibawa kemana-mana. 
  • Diperkenalkan dalam bentuk serbuk seperti gula, bukan cecair bagi mengatasi masalah kontaminasi.
  • Disahkan halal oleh JAKIM, nombor HALAL: MS1500:2009, 1071-02/2017

SweetRoyala ni boleh di bawa ke mana-mana sahaja. Ianya telah di pek dalam bentuk sachet untuk memudahkan korang. Boleh la bancuh bersama secawan teh atau kopi nanti.



Harga SweetRoyale Stevia 

Korang boleh dapat SweetRoyale ini dengan harga RM15.90 belum masuk postage. Kalau nak COD harga dia ialah RM17.00. Bagi korang yang berminat untuk mencuba Sweetroyale Stevia ni, boleh dapatkannya di Cawangan Farmasi RoyalePharma seluruh Malaysia. COD area Shah Alam/ Kuala Lumpur atau Pos ke Seluruh Malaysia. Boleh whatsApp 013-4731696 (Agen SweetRoyale Stevia).

Selain itu juga, korang boleh buat pembelian melalui website RoyalePharma (www.royalepharma.com/estore/sweeetener-stevia/323-sweetroyale-2g-x-40-s.html).



Aku ada sediakan video khas untuk korang. Selamat menonton.